Home » Schrijven is schrappen

Schrijven is schrappen

Schrijftip 3 van 10

Klanten zijn ongeduldig en hebben weinig tijd. Ze haken af als je lang van stof bent. Benieuwd hoe je dit voorkomt? Verwijder woorden die niets toevoegen en je tekst vertragen. Onderstaande voorbeelden helpen je op weg.

Schrijven is schrappen, een artikel met daarin voorbeelden van woorden die je altijd kan weghalen zodat je tekst krachtiger wordt.
Schrijven is schrappen

Het hulpwerkwoord zullen

Zullen zwakt je boodschap af. Zie je het verschil?

 

  Deze titel zal de interesse van klanten wekken.

  Deze titel wekt de interesse van klanten.

 

Het hulpwerkwoord kunnen

Wil je overtuigen? Haal kunnen weg.

 

  Je kunt een tekstschrijver inschakelen om te helpen.

  Schakel een tekstschrijver in om te helpen.

  Vraag hulp aan een tekstschrijver.

 

  Je kunt kiezen voor A of B.

  Kies je A of B?

 

De hulpwerkwoorden worden en zijn

Worden en zijn maken zinnen passief. Kijk en vergelijk.

 

  Je klanten worden over de streep getrokken door pakkende teksten.

  Pakkende teksten trekken je klanten over de streep.

 

  Lies is bezig om de tekst in te korten.

  Lies kort de tekst in.

 

Zoals bijvoorbeeld

Waarom 2x hetzelfde zeggen? Zoals bijvoorbeeld is een tautologie. Dat geldt ook voor: diverse verschillende en daarom … dan ook …

tautologie oftewel 2x hetzelfde zeggen
1x is genoeg

  Wij werken met diverse verschillende merken zoals bijvoorbeeld X, Y en Z.

  Wij werken met diverse merken. Bijvoorbeeld X, Y en Z.

 

  Daarom is het dan ook logisch dat Piet koos voor optie A.

  Daarom koos Piet voor optie A.

 

Diverse, vaak, veel, soms, meestal

Hoe concreter, hoe beter. Vermijd diverse, vaak, veel, soms en meestal. Zinnen met deze woorden missen overtuigingskracht.

 

  Wij verkopen diverse merken occasions.

  Wij verkopen occasions van Volkswagen, Volvo en Audi.

 

  Veel Nederlanders gebruiken Google.

  98% van de Nederlanders gebruikt Google.

 

  Vaak beantwoordt Jan zijn mail redelijk snel.

  Jan beantwoordt zijn mail 9 van de 10 keer binnen 1 uur.

 

Gebruik bijvoeglijk naamwoorden met mate
Gebruik bijvoeglijk naamwoorden met mate

Heel, erg, mooi, leuk

Bijvoeglijke naamwoorden voegen weinig waarde toe en maken je tekst onnodig lang. Het gebruik van te veel bijvoeglijke naamwoorden is irritant. Houd het simpel en wees concreet.

 

  Heel veel ondernemers profiteren van deze oplossing.

  Al 500 ondernemers profiteren van deze oplossing.

 

  Dit is een erg mooie en voordelige oplossing.

  Met deze oplossing bespaar je 10%.

 

Uiteindelijk en kortom

Uiteindelijk en kortom zijn overbodig als je tekst goed is opgebouwd.

 

Eigenlijk

Eigenlijk zaait twijfel. Kijk maar eens naar dit voorbeeld: ‘We willen de tekst eigenlijk optimaliseren’. Wil men de tekst verbeteren of niet? Je voelt het voorbehoud.

 

  Eigenlijk is blauw zijn lievelingskleur

  Blauw is zijn lievelingskleur

 

Aan de slag met schrijven is schrappen

Veel succes met bovenstaande tips. Heb je vragen of opmerkingen? Laat van je horen.

 

Groet en een fijne dag,

Liesbeth

Eén reactie

  1. Paul Smit zegt:

    Heel goed om met pakkende teksten de klanten over de streep te trekken. Daarom is wat je schrijft ook logisch. Eigenlijk ben ik vaak redelijk tevreden over de diverse, heel erg mooie en leuke tips zoals bijvoorbeeld: “je kunt een tekstschrijver inschakelen.” Jammer dat 98 procent van de Nederlanders dat nog niet doet. Kortom en uiteindelijk: je schrijftips zijn heel erg nuttig. Ik ben er blij van geworden. 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.