Home » 5 tips om wervend te schrijven

5 tips om wervend te schrijven

Wervende teksten schrijven = omzet vergroten

Schrijftip 5 van 10

Veel ondernemers vertellen moeiteloos over hun bedrijf. Hetzelfde verhaal verwoorden in een commerciële tekst, is heel andere koek. Wil je dat je webteksten, folders, uitnodigingen en mails succesvol zijn? Pas deze 5 tips voor wervende teksten toe. Je overtuigt je klanten en ervaart direct resultaat.

 

Wervende teksten laten klanten doen wat jij wilt. Lees dit artikel en ontvang 5 tips om wervende teksten te schrijven.
Wervende teksten schrijven, begint met je de klant centraal zetten.

 

Schrijf behoeftegericht

Als je wilt dat klanten kopen, bellen, informatie aanvragen, op je event komen of een afspraak maken, dan moet je ze in beweging krijgen. Dit doe je door behoeftegericht te schrijven. Achterhaal wat je klant wil bereiken. Speel hierop in en koppel de kenmerken van jouw product of dienst aan klantbehoeften.

Een praktijkvoorbeeld
Stel, je hebt een kapsalon. Je klanten komen bij je omdat zij er verzorgd uit willen zien of … vul maar in. Wat je de klant krijgt is een perfect kapsel dat bij hem of haar past. Conclusie: een verzorgde look is in dit voorbeeld het doel en het bezoek aan de salon is het middel.

 

Voorbeelden van een product of dienst Vertaling naar klantbehoefte
Schrijftips Weten hoe je betere teksten schrijft
Cursus, evenement Kennis vergroten over X
Foto’s maken Herinneringen vastleggen
Kantoorinrichting Een plek waar je lekker werkt en productief bent
Kleding Outfit voor een feest
Facebookbedrijfspagina Zichtbaarheid voor je bedrijf
Adverteren Klanten werven
Onderhoud auto Van A naar B komen
24 uursservice Direct een oplossing voor X

 

Zo overtuig je 

Je overtuigt klanten door voordelen te benoemen. Anders gezegd: geef antwoord op de vraag ‘wat heb ik daaraan’. Het werkt absoluut. Het bewijs: je bent nu al halverwege dit artikel. Kennelijk spraken de genoemde voordelen in de intro je aan 😉.

 

Denk aan de call-to-action

De call-to-action zorgt dat je klanten de laatste stap nemen en doen wat jij wilt. Naar je event komen, van je aanbieding profiteren, online informatie aanvragen, advies vragen, een proefrit maken et cetera. Tip: gebruik een werkwoord dat aanzet tot actie en formuleer kort en bondig. Bijvoorbeeld ‘Bestel direct’, ‘Reserveer vandaag’ en ‘Stel je vraag’.

 

Maak je tekst persoonlijk

‘Men vindt het prettig dat wij…’. Het woord ‘men’ is onpersoonlijk en creëert afstand. Hoe voorkom je dit? Betrek klanten bij je verhaal; stel eens een vraag. Spreek klanten daarnaast aan met ‘je’ of ‘u’ in plaats van ‘men’. Tot slot doe je er goed aan om je ideale klant in gedachten te houden; schrijf voor hem of haar.

Advies: buig zinnen die beginnen met ‘wij’ of ‘ik’ om naar ‘u’ of ‘jij’. Hieronder een paar voorbeelden:

  • Ik stuur je de offerte vandaag Je ontvangt de offerte vandaag.
  • Wij nodigen je van harte uit  Je bent van harte welkom.
  • Wij zijn open van … tot …   Je bereikt ons vanaf … tot …
  • Wij garanderen kwaliteit Je ervaart de kwaliteit.

 

Formuleer positief

Je kunt een negatieve boodschap bijna altijd positief formuleren. Daarmee voorkom je dat klanten in de weerstand schieten. Punt van aandacht: zorg dat de betekenis (niet verandert) gelijk blijft. Zorg ook dat je concreet bent. Hieronder inspiratie om je op weg te helpen.

Wat voelt beter, A of B?

A) Als je de input te laat aanlevert, dan wordt je tekst later opgeleverd.
B) Je ontvangt de tekst op tijd als ik de input voor <datum> ontvang.

A) Als je niet op tijd betaalt, dan brengen wij rente en kosten bij je in rekening.
B) Betaal voor <datum> en voorkom extra kosten.

A) De korting vervalt als je de opdracht na 22 maart plaatst.
B) Geef je akkoord voor 22 maart en ontvang 5% korting.

 

Door positief te formuleren, voorkom je dat een klant in de weerstand schiet.
Wervende teksten schrijven? Formuleer positief

 

Bonustip: denk aan de opmaak

Grote lappen tekst schrikken af. Besteed daarom ook aandacht aan het design.

  • Schrijf een kop die de aandacht trekt.
  • Deel je tekst in alinea’s in. Plaats de belangrijkste informatie bovenaan.
  • Creëer rust tussen de alinea’s door witruimte.
  • Geef iedere alinea een kopje.
  • Gebruik bulletpoints voor opsommingen.
  • Versterk je tekst met relevante foto’s of illustraties.

 

Aan de slag met wervende teksten

Hoe vaker je schrijft, hoe makkelijker het je afgaat. Met deze 5 tips voor wervende teksten boek je absoluut succes. Pas ze toe en ontdek hoe fijn het is als je teksten ‘voor je werken’. Heb je behoefte aan hulp van buitenaf? Vraag direct advies.

 

Groet en een fijne werkdag,

 

Liesbeth

PS Anderen lazen ook: ‘4 tips voor een ijzersterke flyertekst‘ en ‘Schrijven is schrappen‘.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.