Home » Stappenplan voor je teksten

Stappenplan voor je teksten

Nieuws van Door Lies

Wat hebben lentekriebels en tekst met elkaar te maken?

De lente is het seizoen om je tuin of balkon aan te pakken. Je moet even aan de bak en ervaart daarna veel plezier van je inspanningen. Dit gaat ook op voor je teksten. Fris ze nu op en pluk daar de komende seizoenen de vruchten van. Benieuwd hoe je dit aanpakt? Ik help je graag op weg met dit stappenplan voor tekst.

Wat hebben de lente en teksten met elkaar te maken? De lente is een perfect moment om je teksten op te frissen.
Volg dit stappenplan om je teksten op te frissen.

Stap 1: inventariseer

  1. Welke teksten heb je? Maak een overzicht van je webpagina’s, folders, mailings, advertentieteksten enzovoort. Behoud wat actueel is en verwijder verouderde teksten.

  2. Klopt de inhoud of is een update nodig?
    • Heb je een product of dienst verbeterd
    • Ben je lid geworden van een branchevereniging of keurmerk.
    • Heb je nieuwe aanbevelingen van klanten ontvangen.
    • Heb je nieuwe medewerkers in dienst.
    • Is je menu veranderd.
    • Zijn je tarieven gewijzigd.

  3. Mis je teksten. Bijvoorbeeld door de introductie van een nieuw product of dienst.

  4. Heb je teksten nodig voor campagnes, acties of promoties.

  5. Kijk of de tone of voice aansluit bij je bedrijfsidentiteit en overal consistent is doorgevoerd.

Stap 2: bepaal het doel van iedere tekst

Wil je informeren, inspireren, overtuigen of aanzetten tot actie? Als je weet wat je wilt bereiken, dan kun je richting geven aan je teksten. Overlaad je klanten met informatie en is het onduidelijk wat je wilt, dan krijgen zij keuzestress en haken af. Mijn advies: kies 1 doel per uiting.

Stap 3: verplaats je in de doelgroep

Hoe beter je jouw klanten kent, hoe meer je voor hen kunt betekenen. Achterhaal daarom voor wie je schrijft, wat je doelgroep kenmerkt en wat hun wensen en behoeften zijn. Schrijf klant en behoeftegericht. Meer weten? Lees ‘5 tips voor wervende teksten’.

Haak in op de behoeften van je doelgroep

Stap 4: maak een planning

Wat heb je op welk moment nodig? Zet alle items in een overzicht. Een planning zorgt dat je zicht houdt op de voortgang. Valt iets mee of tegen, jij weet het meteen en kunt anticiperen. Zo houd je grip.

Stap 5: bepaal wat je nodig hebt

Welke kennis en kunde heb je nodig om je ambities te realiseren. En hoeveel tijd en capaciteit kost dat? Schrijf je zelf of zoek je een tekstschrijver om support te bieden zodat jij kunt focussen op activiteiten die jou goed liggen.

Heb je weinig tijd of kun je de juiste woorden niet vinden? Schakel een tekstschrijver in voor je bedrijf. Je ervaart direct resultaat en bespaart tijd
Doe je alles zelf of schakel je een tekstschrijver in?

Je teksten opfrissen: breng het stappenplan in de praktijk

Laat je teksten voor je bedrijf werken. Start nu het voorjaar is, dan kun jij straks met een gerust hart van je zomervakantie genieten. Heb je behoefte aan assistentie van buitenaf, samen zijn we een goed team. Bel of mail en ontvang vrijblijvend advies.

Groet en een fijne werkdag,

Liesbeth

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.