Home » Vlotte teksten schrijven doe je zo

Vlotte teksten schrijven doe je zo

Hoe aantrekkelijk is jouw tekst?

Schrijftip 6 van 10

Heb je lang gezwoegd op een tekst en wil je resultaat? Zorg dat je teksten begrijpelijk zijn, boeien en beïnvloeden. Hoe vlotter je tekst, hoe kleiner de kans dat klanten afhaken. Wil je dat klanten jouw boodschap lezen? Volg deze checklist.

Checklist voor vlotte teksten

  1. Is je tekst actief geschreven?
  2. Gebruik je begrijpelijke taal?
  3. Vermijd je lange zinnen?
  4. Heb je positieve woorden gekozen?

Wil je meer weten over ieder onderdeel van de checklist? Lees verder en ontdek handige voorbeelden en tips.

Hoe vlotter je tekst, hoe groter de kans dat klanten doorlezen
Hoe vlot is je tekst?

Actief schrijven

Met een actieve schrijfstijl houd je de aandacht van klanten vast. Dit komt doordat een actief geschreven tekst makkelijk leest en levendiger is.
Hoe schrijf je actief? Bekijk deze 3 tips.

  1. Vermijd de lijdende vorm.
  2. Gebruik werkwoorden in plaats van zelfstandige naamwoorden.
  3. Schrap hulpwerkwoorden.

Zo vermijd je de lijdende vorm

Passieve zinnen bevatten het werkwoord ‘worden’ of ‘zijn’ en een voltooid deelwoord. Dit levert omslachtige zinnen op. Oplossing: buig de lijdende vorm om naar de bedrijvende vorm door een ander werkwoord te kiezen. Hieronder 2 voorbeelden.

Lijdende vorm Bedrijvende vorm
Toen werd er een tekst voor de website door ons gemaakt Wij schreven de tekst voor de website
De offerte wordt naar u opgestuurd U ontvangt de offerte

Gebruik werkwoorden in plaats van zelfstandige naamwoorden

Vervang naamwoorden door werkwoorden. Waarom? Teksten die boordevol naamwoorden staan:

  • zijn afstandelijker;
  • zijn minder actief;
  • zijn slechter leesbaar.

Hij levert een inspanning om tot verbetering van de webtekst te komen.
Hij spant zich in om de webtekst te verbeteren.

Schrap hulpwerkwoorden

Hulpwerkwoorden halen de kracht uit je tekst. Schrap daarom overbodige hulpwerkwoorden. Dit levert je een kortere en frissere tekst op.
Voorbeelden van hulpwerkwoorden zijn:

  • hebben
  • zullen
  • kunnen
  • mogen

Om actuele teksten te kunnen schrijven, zullen we onze klant over 2 dagen interviewen.
Om actuele teksten te schrijven, interviewen we onze klant over 2 dagen.

Meer onnodige woorden vermijden? Lees schrijven is schrappen.

 


Gebruik begrijpelijke woorden van nu

Weg met ambtelijke woorden

Stel, je hebt zojuist met leverancier gebeld en afgesproken dat je een offerte ontvangt. Daarna krijg je een mail ter bevestiging. Welke tekst geeft je het beste gevoel, a of b?

a) Met referte aan ons telefonisch onderhoud van hedenmiddag, ben ik voornemens u de beloofde prijsopgaaf inzake uw teksten zo spoedig mogelijk te doen toekomen.
b) Dank voor ons telefoongesprek. U ontvangt de offerte voor uw webteksten binnen 2 werkdagen.

A is doorspekt van ambtelijk taalgebruik en b is geschreven in verzorgde spreektaal. Ik ga absoluut voor b. Wat kies jij?

 

Ambtelijke woorden Alternatief
aangaande over
aanvang begin, start
alsmede ook
alvorens voordat
behoudens uitgezonderd, behalve
betreffende over
bijgaand hierbij
conform volgens
desalniettemin toch, maar
echter maar
eveneens ook
gaarne graag
geenszins niet, geen
heden vandaag
inzake over
mede ook
middels door
omtrent over
op grond van vanwege
per ommegaande direct, meteen
recentelijk onlangs, laatst
reeds al
te Amsterdam in Amsterdam
te allen tijde altijd
ten aanzien van over
ten behoeve van voor
ten gevolge van door, doordat
teneinde om
tevens ook
uwerzijds van u
veelvuldig vaak
voornemens zijn willen
voorts verder
wijze manier
zorgdragen zorgen voor

Wil je meer voorbeelden zien? Kijk hier.

Afkortingen voluit schrijven

Het is verstandig om afkortingen voluit te schrijven. Waarom? Afkortingen:

  • maken je teksten slechter leesbaar;
  • wekken de schijn van haast en onverschilligheid;
  • hebben soms meerdere betekenissen.

Uitzonderingen zijn afkortingen die algemeen bekend zijn. Denk aan ‘btw’ of ‘SEO’.

Vermijd interne termen

Voor je het weet, schrijf je interne termen in teksten. Voor jou zijn deze woorden vanzelfsprekend. Voor je klant niet. Het gebruik van interne terminologie creëert afstand en onduidelijkheid.

Interne termen en vakjargon maken een tekst afstandelijk en onduidelijk
Vermijd jargon

Hebben de zinnen de juiste lengte?

Zijn je zinnen lang, dan raak je de klant kwijt. Hoe je dit voorkomt? Zo kort je lange zinnen in:

  • Beperk de hoeveelheid informatie door minder bijzinnen te gebruiken.
  • Voorkom een lange aanloop.
  • Gebruik bulletpoints voor opsommingen.
  • Vermijd de tangconstructie.
  • Schrap overbodige woorden.

Voor een fijn ritme, wissel je korte en langere zinnen af.

 


Positief schrijven

Hoe je iets zegt, is heel belangrijk. Voor welke benadering kies jij?

a) Wij zijn vanaf 17.00 uur gesloten.
b) Wij helpen u graag tot 17.00 uur.

a) Als u niet op tijd betaalt, dan brengen wij extra kosten in rekening.
b) Als u op tijd betaalt, dan voorkomt u extra kosten.

a) Je bent bij mij niet alleen aan het juiste adres voor webteksten, maar ook voor folders en mailings.
b) Je bent bij mij aan het juiste adres voor webteksten, folders en mailings.

Hoe je iets zegt, is heel belangrijk. Gebruik positieve woorden en vermeld negatieve woorden.
Schrijf positief

 

Veel succes met het schrijven van vlotte teksten. Heb je vragen of opmerkingen? Laat van je horen.

 

Groet en een fijne dag,

Liesbeth

PS Anderen lazen ook ‘5 schrijftips voor een ijzersterke flyer‘.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.