Home » 5 tips voor het schrijven van uitnodigingen

5 tips voor het schrijven van uitnodigingen

Hoe schrijf je een goede uitnodiging?

Schrijftip 7 van 10

Of het nu gaat om een workshop, webinar, klantevent, open dag of personeelsuitje. Het succes begint bij een uitnodiging die klanten aanspreekt. Wil je weten hoe je zoveel mogelijk aanmeldingen krijgt? Volg deze 5 tips voor het schrijven van uitnodigingen. Het resultaat: je ontvangt meer aanmeldingen.

 

Wil je een zo groot mogelijke opkomst bij je feest, open dag, event of workshop? Volg deze 5 tips voor het schrijven van uitnodigingen.
Uitnodigingen schrijven doe je zo: 5 tips.

 

Zo bouw je een uitnodiging op

Een uitnodiging bestaat uit 4 onderdelen:

  • de titel;
  • de inhoud;
  • de praktische feiten;
  • de call-to-action.

 

Tip 1: begin met een aantrekkelijke titel

Verplaats je in deelnemers. Wat spreekt hen aan? Wat vinden zij interessant. Sluit aan bij hun behoeften, wek de interesse om door te lezen en wees concreet.
Vergelijk ‘Wij organiseren een workshop’ met ‘Vergroot je succes met de workshop wervende teksten schrijven’.

 

Tip 2: overtuig met de inhoud

Wees relevant en vertel wat de genodigden kunnen verwachten. Tijd is schaars. Benoem daarom duidelijk welke voordelen deelname oplevert en doe dat kort en bondig. Schrijf naar de lezer toe en haal overbodige informatie weg. Als je dit doet, dan breng je genodigden in een flow. Zij hebben belangstelling en vragen zich af waar, wanneer en hoe laat het event plaatsvindt. Dat is precies wat je wilt.

 

Tip 3: geef alle praktische feiten

Nadat je de deelnemer hebt overtuigd, geef je de juiste en volledige informatie over:

  • de datum;
  • de begin- en eindtijd;
  • de locatie en het bezoekadres;
  • eventuele kosten.

Vaak gemaakte fouten zijn een verkeerd adres of een onjuiste combinatie van de dag en de datum. Bijvoorbeeld dinsdag 11 april terwijl je dinsdag 10 april bedoelt. Deze fouten wil je voorkomen omdat ze een potentieel afhaakmoment vormen.

 

Een veelgemaakte fout in uitnodigingen is een onjuiste combinatie van de dag en de datum. Check dit goed.
Voorkom foutjes in de dag en datum

 

Tip 4: sluit af met de call-to-action

Vraag genodigden om zich aan te melden. Zo vergroot je de kans dat ze daadwerkelijk komen. Daarnaast houd je zicht op het aantal deelnemers. Dit is handig voor bijvoorbeeld de catering, het aantal zitplaatsen en de inkoop van promotiematerialen.

Weten hoe je een sterke call-to-action schrijft? Je leest het in 4 schrijftips voor een ijzersterke flyertekst.

 

Extra tips voor het schrijven van uitnodigingen

  • Verzamel alle informatie voordat je start met schrijven. Zo weet je zeker dat je niets vergeet.
  • Laat genodigden voelen dat het echt om hen draait.
  • Check de kwaliteit van je adressenbestand. Spreek je iemand met de verkeerde naam aan, dan is de kans groot dat je uitnodiging in de prullenmand verdwijnt.
  • Verstuur je uitnodiging 4 tot 5 weken voor het event zodat deelnemers tijd kunnen reserveren in hun agenda.
  • Maak het aanmelden eenvoudig. Vraag alleen de gegevens die je nodig hebt om een bevestiging te sturen.
  • Bevestig de aanmelding direct en stuur een paar dagen voor het event een reminder met een routebeschrijving.
  • Stuur een bedankje en/of samenvatting kort na afloop.

 

Tot slot

Veel succes met het schrijven van je uitnodigingen. Geen tijd om je uitnodigingsteksten zelf te maken? Neem contact op. Ik help je graag.

 

Groet en een fijne dag,

Liesbeth

 

PS Zoek je een locatie of inspiratie voor je event? Wellicht vind je dit hier.

Eén reactie

  1. Paul Smit zegt:

    Ik klik op de link: inspiratie voor je event vind je hier. Het is ongelooflijk… want vervolgens zit ik bij de Treeswijkhoeve aan tafel met Micky Hoogendijk! Zo zie je maar waar het lezen van je blogs mij toe kan (ver)leiden.

    Je adviseert: maak het aanmelden eenvoudig. Vraag alleen de gegevens die je nodig hebt om een bevestiging te sturen. Dat is een goede tip Lies. Ik stoor me regelmatig aan inschrijfformulieren die me het hemd van ’t lijf vragen. Inderdaad haak ik dan af.
    Het doel van de uitnodiging is in eerste instantie maximale respons. Dat bereik je niet met lange vragenlijsten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.