Home » werkwijze websiteteksten schrijven

werkwijze websiteteksten schrijven

Websiteteksten schrijven, hoe doe je dat?

Onlangs was ik op een netwerkborrel bij ons in het dorp. Ik raakte aan de klets met collega-onderneemster. ‘Hoe gaat dat in z’n werk’, vroeg ze al snel. Ze doelde op het schrijven van websiteteksten. Daarom in dit artikel een kijkje in de keuken van Door Lies.

Hoe doe je dat: websiteteksten schrijven volgens een stappenplan

Stap 1: informatie verzamelen

Als een kip zonder kop aan een schrijfopdracht beginnen is weinig zinvol. Bij deze aanpak is de kans groot dat de klus in de soep loopt. En daar heb ik een enorme hekel aan. Ik ga voor goed werk. Dit begint bij de voorbereiding. Daarom start ik met een (bel)afspraak om alle belangrijke informatie te achterhalen.

Voorbeelden van vragen die aan bod komen:

  • Wat is je wens?
  • Wat wil je bereiken en binnen welk tijdspad?
  • Wat heb je zelf al geprobeerd, wat werkte en wat niet?
  • Wie zijn je klanten en wat vinden zij belangrijk?
  • Wat bied je jouw klanten?
  • Wat maakt je uniek?
  • Wie zijn je concurrenten?
  • Waarom kiezen klanten voor jou?
  • Wat zeggen klanten over jou en hoe waarderen ze je werk?
  • Wat is de stijl van je bedrijf. Sta je dichtbij je klanten of ben je wat formeler?
  • Hoe zoeken je klanten jou?
  • Op welke trefwoorden wil je gevonden worden?

 

Stap 2: realisatie conceptteksten

Na het verzamelen en structureren van alle informatie is het tijd voor actie. Ik steek mijn handen uit de mouwen en ga aan de slag. Vaak op basis van wireframes. Ik houd je ideale klant in gedachten als ik voor je schrijf. Daarnaast zorg ik dat de teksten prettig lezen en scanbaar zijn. Tot slot houd ik de spelregels van Google in de gaten.

Als opdrachtgever ontvang je een concepttekst in Word op het afgesproken tijdstip of eerder. Je leest welke keuzes ik heb gemaakt. Daarnaast zie je wat de alternatieven zijn. Tot slot ontvang je een uitnodiging om het werk te reviewen en aan te geven welke aanpassingen gewenst zijn.

 

Stap 3: finetunen

Als de feedback binnen is, optimaliseer ik de teksten. Als ik een opmerking niet begrijp, dan neem ik contact met je op. Als ik denk dat het anders kan, dan geef ik dit terug als suggestie inclusief onderbouwing.

 

Stap 4: oplevering definitieve websiteteksten

Je ontvangt de definitieve teksten in Word. Vanzelfsprekend hebben we nog even contact om zeker te stellen dat alles naar wens is. Wil je nog een kleine aanpassing? Dit is zo gepiept.

tekstschrijven is checken checken en doublechecken

 

Stap 5: nazorg

Ik ben nogal van de check-check-doublecheck. Omdat lezen op een beeldscherm lastiger is, controleer ik de teksten vanaf een printje. Daarnaast lees ik alles achterstevoren door. Zo dwing ik mijzelf om ieder woord los te lezen. Toch glipt er weleens iets tussendoor. Ook ik ben een mens. Daarom vraag ik je altijd om een seintje te geven voordat je website live gaat. Ik kijk dan met een frisse blik mee en zie soms nog wat ieniemienie verbeteringen.

Met veel ondernemers houd ik ook na de oplevering contact. Vind je dit fijn, dan doe ik dat ook bij jou.

 

Voorbeelden van websiteteksten die ik onlangs schreef

Denk je ‘leuk zo’n aanpak, maar wat levert dat op?’ Ontdek het nu. Koos Block ging onlangs van start met zijn bedrijf en vroeg mij om zijn teksten te schrijven. Hieke is al wat langer actief en wilde nieuwe teksten. Beide ondernemers heb ik met veel plezier geholpen. Wil je advies voor jouw websiteteksten? Mail direct.

 

Groet en een fijne dag,

Liesbeth

 

PS Anderen lazen ook 5 schrijftips voor wervende teksten en voorkom jij deze valkuilen bij het schrijven van je webteksten?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.