Hoe schrijf je een goede uitnodiging?
Vind je het schrijven van een goede zakelijke uitnodiging lastig? Als je deze 5 schrijftips volgt, dan krijg je gegarandeerd meer aanmeldingen. Of het nu gaat om een workshop, webinar, online event, masterclass of digitale borrel gaat. Je succes begint bij een wervende uitnodigingstekst die je doelgroep aanspreekt.
Zo bouw je de tekst voor een uitnodiging op
Een uitnodiging bestaat uit 4 onderdelen:
- de titel;
- de inhoud;
- de praktische feiten;
- de call-to-action.
Tip 1: begin met een aantrekkelijke titel
Verplaats je in de doelgroep. Wat spreekt hen aan? Wat vinden zij interessant. Waar liggen ze wakker van?
Schrijf vervolgens een titel die concreet is, je doelgroep aanspreekt en hun interesse wekt.
Vergelijk ‘Wij organiseren een workshop’ met ‘Gratis workshop de perfecte zakelijke uitnodiging schrijven.‘
Tip 2: overtuig met de inhoud
Wees relevant en vertel wat geïnteresseerden kunnen verwachten. Tijd is schaars. Benoem daarom duidelijk welke voordelen deelnemen opleveren. Formuleer je tekst kort en bondig.
Schrijf naar de lezer toe en haal overbodige informatie weg. Doe je dit, dan breng je genodigden in een positieve flow. Zij hebben belangstelling en vragen zich af waar, wanneer en hoe laat het event plaatsvindt.
Tip 3: geef alle praktische feiten
Nadat je jouw doelgroep hebt overtuigd, geef je de juiste en volledige informatie over:
- de datum;
- de begin- en eindtijd;
- de (online) locatie;
- eventuele kosten;
- contactinformatie voor vragen.
Tip 4: sluit je uitnodigingstekst af met een call-to-action
Vraag je doelgroep om zich aan te melden omdat de kans op op no-shows afneemt nadat iemand zich opgegeven heeft.
Weten hoe je een krachtige call-to-action schrijft? Je leest het in 5 schrijftips voor een ijzersterke flyertekst.
Tip 5: nog meer praktische handvatten
Wil je de perfecte uitnodiging schrijven? Lees dan ook onderstaande 11 tips door voor een optimaal resultaat.
- Verzamel alle informatie voordat je start met schrijven. Zo weet je zeker dat je niets vergeet.
- Laat je doelgroep voelen dat het om hen draait. Mensen en bedrijven die zichzelf voorop zetten, komen arrogant over. Gebruik daarom meer ‘jij/u’ dan ‘ik/wij’.
- Doe de ego-check voordat je de uitnodiging verstuurt.
- Check de kwaliteit van je adressenbestand. Spreek je iemand met de verkeerde naam aan, dan is de kans groot dat je uitnodiging in de prullenmand verdwijnt.
- Zet je een link in de tekst, controleer dan altijd of deze naar de juiste webpagina gaat.
- Verstuur je uitnodiging 4 tot 5 weken voor het event zodat deelnemers tijd kunnen reserveren in hun agenda.
- Maak het aanmelden eenvoudig. Vraag alleen de gegevens die je nodig hebt om een bevestiging te sturen.
- Bevestig de aanmelding direct en stuur een paar dagen voor het event een reminder.
- Stuur een bedankje en/of samenvatting kort na afloop.
- Verzamel reviews zodat je deze een volgende keer in je uitnodigingstekst kunt gebruiken.
- Promoot het event op je socialmediakanalen.
Veel succes met het schrijven van je uitnodiging
Je weet nu hoe je een goede zakelijke uitnodigingstekst voor een mail, brief, flyer of socialmediapost schrijft. Volg deze schrijftips, als je voor resultaat gaat. Je kunt het!
Je uitnodiging laten schrijven
Ben je te druk of ontbreekt het je aan inspiratie? Geen nood! Ik vind de juiste woorden en laat deze voor je werken. Als je mij de details vertelt, dan zorg ik dat jij een tiptop uitnodigingstekst ontvangt. Al vanaf 85 euro ben jij van het gedoe af.
Ja, dat wil ikStel je eens voor hoe fijn het is als jij geen omkijken naar je uitnodigingstekst hebt.
Groet en een fijne dag,
Lies
Anderen lazen ook
- Dit moet je weten over de naamwoordstijl
- 5 schrijftips voor een ijzersterke flyertekst
- 5 schrijftips voor wervende teksten
- Checklist voor vlotte teksten
- Omzet missen door oude teksten, dat overkomt jou toch niet?
Weten hoe je een online event organiseert? Bekijk deze 6 tips van De Eventmanager.
Ik klik op de link: inspiratie voor je event vind je hier. Het is ongelooflijk… want vervolgens zit ik bij de Treeswijkhoeve aan tafel met Micky Hoogendijk! Zo zie je maar waar het lezen van je blogs mij toe kan (ver)leiden.
Je adviseert: maak het aanmelden eenvoudig. Vraag alleen de gegevens die je nodig hebt om een bevestiging te sturen. Dat is een goede tip Lies. Ik stoor me regelmatig aan inschrijfformulieren die me het hemd van ’t lijf vragen. Inderdaad haak ik dan af.
Het doel van de uitnodiging is in eerste instantie maximale respons. Dat bereik je niet met lange vragenlijsten.