Hoe stel je een contentkalender op?
Vanaf morgen mag ik een paar dagen genieten in Barcelona. Net toen ik dacht mijn werk onder controle te hebben, realiseerde ik mij dat ik nog een artikel moet schrijven. Oeps … Tijd om een contentkalender te maken. Overweeg jij dit ook, maar heb je geen idee waar je moet beginnen? In dit artikel ontvang je 5 praktische tips om je op weg te helpen.
Tip 1: gebruik een vast format
Typ in Google ‘Format contentkalender’ en je vindt in no time gratis sjablonen. Je kunt er ook voor kiezen om zelf een kalender te maken. Persoonlijk vind ik dit beter omdat het om jouw bedrijf gaat: het document moet praktisch zijn voor jou. Ga je zelf aan de slag, gebruik dan een spreadsheetprogramma, bijvoorbeeld Excel.
Tip 2: de opbouw van je contentkalender
De basis bestaat uit de volgende onderwerpen:
- de datum (kan ook weeknummer zijn);
- het thema/de categorie afgeleid van de doelstellingen die je wilt bereiken;
- het onderwerp;
- het type content (bijvoorbeeld: artikel, video, blog, poll, handleiding);
- de benodigde tijd (hoeveel tijd heb je nodig om de content te (laten) maken);
- distributiekanaal (bijvoorbeeld website, nieuwsbrief, Facebook, YouTube, LinkedIn).
Tip 3: voorbeeld template contentkalender
Schakel je collega’s of externe specialisten in om content te produceren, voeg dan een kolom ‘Verantwoordelijke’ toe. Voeg een kolom ‘Doelgroep’ toe als je bedrijf meerdere doelgroepen heeft.
Tip 4: begin klein
Begin liever met een eenvoudige kalender omdat je het zo behapbaar houdt. Ben je lekker onderweg, breid het document dan uit. Bijvoorbeeld door kolommen voor budget, doelstelling en resultaat toe te voegen.
Tip 5: gebruik inhaakmomenten
Benut jij de kansen die inhaakmomenten bieden? Denk aan Bevrijdingsdag, Dag van de Verpleging, Moederdag et cetera. Bedenk welke momenten bij jouw bedrijf passen en neem deze op in je contentkalender. Snel een overzicht van inhaakmomenten zien? Bekijk deze handige inhaakkalender.
Wat levert een contentkalender je op?
Een contentkalender is een document waarin je de contentactiviteiten van jouw bedrijf inzichtelijk maakt. Je kunt het vergelijken met een agenda. Door te plannen zie je wanneer je over welk onderwerp communiceert en welk kanaal je hiervoor inzet. Dit geeft overzicht en rust. Daardoor vermijd je dat het schrijven van een artikel of socialmediapost van je to-do-lijst kukelt. Zo voorkom je lastminute stress. Lees verder over de voordelen die een contentkalender jou oplevert.
Hulp nodig bij het maken van je contentkalender?
Met wat assistentie van buitenaf gaat het soms net even makkelijker. Ik denk met liefde met je mee en geef je graag advies. Dit deed ik eerder onder andere voor projectmanagement- en detacheringsbureau Ellbru. Wil jij dat ook? Reageer nu. Het kennismakingsgesprek is gratis.
Dat wil ik ook
Groet en een fijne dag,
Liesbeth
PS Anderen lazen ook ‘5 schrijftips voor wervende teksten‘