Tekstbureau in Utrecht - freelance tekstschrijver Liesbeth Vegter van Door Lies uit Breukelen

5 schrijftips voor de tekst van een fantastische flyer

Benut je kansen: met deze gratis schrijftips schrijf je een ijzersterke tekst voor je flyer

De meeste flyers verdwijnen ongelezen in de papierbak omdat de tekst tekortschiet. Ga jij voor succes? Pas deze 5 schrijftips toe als je een tekst voor een flyer schrijft. Zo weet je zeker dat jouw boodschap de aandacht krijgt die het verdient. Ben jij er klaar voor?


Tip 1: trek de aandacht met een pakkende kop

Je succes begint met een kop die opvalt. Een sterke kopregel spreekt je klanten aan, maakt hen nieuwsgierig of doet een belofte.

Zo niet:
Wij laten je onze zomercollectie graag zien.

Zo wel:
Word jij blij van mooie kleding en ben je nieuwsgierig naar de nieuwste trends?


Tip 2: wek de interesse van je potentiële klanten

Na de kop, pak je door. Bedenk waar je klant gevoelig voor is en speel daarop in. Vertel net genoeg en zet de klant opnieuw centraal.

Zo niet:
Wij nodigen je van harte uit op 14 april om de nieuwe zomercollectie te komen bekijken. Wij open onze deuren om 14.00 uur. Voor de hapjes en drankjes wordt gezorgd.  

Zo wel:
Doe inspiratie voor je zomeroutfits op tijdens onze modeshow op 14 april. Je bent van harte welkom vanaf 14.00 uur. Snuffel na de show op je gemak rond terwijl je geniet van een hapje en een drankje.


Tip 3: overtuig en voeg waarde toe

Je bent goed op weg: de lezer is geïnteresseerd. Vervolgens trek je hem of haar over de streep. Dit doe je door extra voordelen te noemen. Je geeft daarbij antwoord op de vraag: waarom zou ik dit doen/wat levert het mij op. Houd het kort en krachtig. Vermijd wij en ik en gebruik jij of u.

Zo niet:
Natuurlijk regelen wij een leuk cadeautje in de vorm van een goodiebag. Daarnaast geven wij 20% korting op aankopen. Dit aanbod is alleen geldig voor reguliere klanten.

Zo wel:
Zie je iets leuks? Als vaste klant profiteer jij van 20% korting. Daarnaast staat er een goedgevulde goodiebag voor je klaar.


Tip 4: trek je doelgroep over de streep

Je bent nu aangekomen bij de laatste stap: de call-to-action. Dit is een korte tekst waardoor klanten volmondig ‘ja’ zeggen tegen jouw uitnodiging, oproep of aanbod.

Zo schrijf je een sterke call-to-action

  1. Een werkwoord dat een handeling uitdrukt, brengt je klanten in beweging. Dat is exact wat je wilt. Voorbeelden: bestel direct, eenvoudig bestellen, gegevens controleren, lees verder, proefrit aanvragen en profiteer nu.
  2. Beïnvloed de lezer. Dit doe je bijvoorbeeld door urgentie toe te voegen (dit item is waarschijnlijk binnen 1 dag uitverkocht). Of creëer schaarste (nog 10 tafels beschikbaar).

Zo niet:
Het zou leuk zijn als je erbij kan zijn. Hopelijk tot ziens!

Zo wel:
Meld je nu aan (wij kunnen 50 klanten ontvangen).


Bonustip

Je hebt hebt de schrijftips succesvol toegepast, bent tevreden over de tekst voor je flyer en hebt de opmaak geregeld. Kortom, je bent klaar om jouw flyer te laten drukken en verspreiden. Wacht 1 tel … Het is altijd slim om een laatste check te doen.

Checklist

  • Staat je logo op de flyer
  • Staan je contactgegevens op de flyer en kloppen deze
  • Heb je tikfouten gecorrigeerd
  • Is je huisstijl perfect toegepast (foto’s, illustraties, lettertypes en kleurgebruik)
  • Versterkt het beeldmateriaal je tekst
  • Zijn de afbeeldingen scherp en mag je ze gebruiken (zijn de foto’s rechtenvrij)

De schrijftips voor de tekst van een flyer op een rij:

Je weet nu dat je meer resultaat van je flyer hebt als je tekst:

  • de aandacht trekt
  • interesse wekt
  • overtuigt zodat je doelgroep denkt ‘ja, dit wil ik’ (desire)
  • aanzet tot actie

Schrijf je jouw flyer volgens deze opbouw, dan volg je de AIDA-formule. Dit is een methodiek die goede copywriters toepassen om converterende teksten te schrijven.

Verdient jouw bedrijf een succesvolle flyeractie? Klim direct in de pen en pas de schrijftips uit dit artikel toe voor het beste resultaat.


Geen zin of tijd? Huur mij als je tekstschrijver in

Denk je nu ‘leuk verhaal, maar ik vind tekstschrijven gedoe en ik heb helemaal geen tijd om de tekst voor mijn flyers te schrijven’. Je hoeft het niet allemaal alleen te doen. Je kunt de teksten voor je flyers door mij laten schrijven. Klinkt goed? Vertel wat je plannen zijn, dan weet je zeker dat het goedkomt.

Als wilt, dan zoek ik ook met liefde een designer en/of drukker voor je.

Ja, dat wil ik

Groet en een fijne dag,
Lies


Anderen lazen ook

  1. Dit moet je weten over de naamwoordstijl
  2. 5 schrijftips voor wervende teksten
  3. Checklist voor vlotte teksten

PS Ken je Canva al? Met deze tool, ontwerp je zelf eenvoudig flyers, Instagramposts en nog veel meer.

1 reactie op “5 schrijftips voor de tekst van een fantastische flyer”

  1. Met name tip 2 en 3 vind ik erg goed. Vraag jezelf af welke waarde je met een flyer toevoegt. Gaat deze een echte impact maken, of trekt deze niet de aandacht en daarmee ook niet de boodschap die je wil verspreiden. Het is altijd slim om je ontwerp te pitchen bij collega’s of vrienden.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *