Hoe bondig schrijf jij?
Je klanten zijn ongeduldig en hebben weinig tijd. Ze haken af als je lang van stof bent. Benieuwd hoe je dit voorkomt? Schrijven is overbodige woorden schrappen. Onderstaande voorbeelden helpen je op weg.
1. Het hulpwerkwoord zullen
Zullen zwakt je boodschap af. Zie je het verschil?
Deze titel zal de interesse van klanten wekken.
Deze titel interesseert klanten.
2. Het hulpwerkwoord kunnen
Wil je overtuigen? Haal kunnen weg.
Je kunt een tekstschrijver inschakelen om te helpen.
Schakel een tekstschrijver in om te helpen.
Vraag hulp aan een tekstschrijver.
Je kunt kiezen voor twee verschillende opties: A of B.
Kies je A of B?
3. De hulpwerkwoorden worden en zijn
‘Worden’ en ‘zijn’ maken zinnen passief. Kijk en vergelijk.
Je klanten worden over de streep getrokken door pakkende teksten.
Pakkende teksten trekken je klanten over de streep.
Lies is bezig om de tekst in te korten.
Lies kort de tekst in.
4. Zoals bijvoorbeeld
Waarom 2 keer hetzelfde zeggen? ‘Zoals bijvoorbeeld‘ is een tautologie. Dat geldt ook voor: ‘diverse verschillende’ en ‘daarom … dan ook’.
Wij werken met diverse verschillende merken zoals bijvoorbeeld X, Y en Z.
Wij werken met diverse merken. Bijvoorbeeld X, Y en Z.
Daarom is het dan ook logisch dat Piet koos om te gaan sport.
Daarom ging Piet sporten.
5. Diverse, vaak, veel, soms, meestal
Hoe concreter, hoe beter. Vermijd diverse, vaak, veel, soms, binnenkort en meestal. Zinnen met deze woorden missen overtuigingskracht.
Wij verkopen diverse merken occasions.
Wij verkopen occasions van Volkswagen, Volvo en Audi.
Veel Nederlanders gebruiken Google.
98% van de Nederlanders gebruikt Google.
Vaak beantwoordt Jan zijn mail best redelijk snel.
Jan beantwoordt zijn mail binnen 1 uur.
6. Heel, erg, mooi, leuk
Bijvoeglijke naamwoorden voegen weinig waarde toe en maken je tekst onnodig lang. Het gebruik van te veel bijvoeglijke naamwoorden is irritant. Houd het simpel en wees concreet.
Heel veel ondernemers profiteren van deze oplossing.
500 ondernemers profiteren van deze oplossing.
Dit is een erg mooie en voordelige oplossing.
Je bespaart 10% met deze oplossing.
7. Uiteindelijk en kortom
Als je een tekst goed opbouwt, dan zijn ‘uiteindelijk‘ en ‘kortom‘ overbodig.
8. Eigenlijk
Eigenlijk zaait twijfel. Kijk maar eens naar dit voorbeeld: ‘We willen de tekst eigenlijk optimaliseren’. Wil men de tekst verbeteren of niet? Je voelt het voorbehoud.
Eigenlijk is blauw zijn lievelingskleur
Blauw is zijn lievelingskleur
Aan de slag met schrijven is schrappen
Veel succes met bovenstaande tips. Wil je meer handvatten ontvangen of vind je het fijn als een doorgewinterde tekstschrijver met je meekijkt? Laat van je horen. Ik help je graag en goed.
Ja, dat wil ikHet 1e gesprek is gratis
Groet en een fijne dag,
Liesbeth
Heel goed om met pakkende teksten de klanten over de streep te trekken. Daarom is wat je schrijft ook logisch. Eigenlijk ben ik vaak redelijk tevreden over de diverse, heel erg mooie en leuke tips zoals bijvoorbeeld: “je kunt een tekstschrijver inschakelen.” Jammer dat 98 procent van de Nederlanders dat nog niet doet. Kortom en uiteindelijk: je schrijftips zijn heel erg nuttig. Ik ben er blij van geworden. 🙂