Waarom je bedrijf opgaat in de meute zonder uniek stemgeluid
Hoe klinkt jouw bedrijf en waaraan kunnen klanten jou herkennen? Ieder bedrijf heeft een uniek stemgeluid. Dat noemen we de tone of voice. In dit artikel ontdek je wat dit is en waarom een serieus bedrijf niet zonder kan.
Wat is de tone of voice?
De tone of voice is onderdeel van je branding. Het is een middel waardoor klanten je teksten herkennen.
Het geluid van je bedrijf bestaat uit 2 componenten: de stem en de toon.
De stem van je bedrijf is gebaseerd op je bedrijfsidentiteit. Doordat je stem uniek is, is deze altijd herkenbaar.
De toon varieert. Deze is afhankelijk van:
- de doelstelling die je wilt bereiken;
- het communicatiekanaal dat je gebruikt;
- de doelgroep die je benadert.
Een praktijkvoorbeeld
Als je wilt dat klanten deelnemen aan een event, dan gebruik je een andere toon dan in een begeleidende mail bij een factuur. Uiteraard blijft je stem herkenbaar zodat klanten meteen weten dat jij de afzender bent.
Wat levert een uniek stemgeluid je op?
Klanten herkennen je schrijfstijl. Dit geeft hen vertrouwen. Omdat lezers direct door hebben dat jij de afzender bent, zijn ze ontspannen als ze jouw webpagina, mail of blog lezen. Daardoor komt je boodschap beter over en zo vergroot je jouw kans op een duurzame klantrelatie. Daarnaast is de tone of voice een perfect instrument om jezelf te onderscheiden van andere aanbieders die in dezelfde vijver vissen.
5 praktische tips voor succes
- Blijf bij jezelf als je bepaalt hoe je bedrijf klinkt. Neem de identiteit en merkwaarden als uitgangspunt.
- Leg de basisafspraken vast in een schrijfwijzer en deel dit document met medewerkers en tekstschrijvers.
- Neem je bestaande teksten daarna onder de loep en herschrijf deze op basis van je schrijfwijzer.
- Wees consequent en voer je tone of voice overal door. Het is slordig als je stijl steeds verandert. Inconsistenties geven klanten de indruk dat je wispelturig bent.
- Leg eens per kwartaal wat teksten naast elkaar en kijk of je nog steeds op het goede spoor zit of moet bijsturen.
Aan de slag
Wil je herkenbaar zijn voor klanten en je onderscheiden van concurrenten? Definieer je tone of voice en voer deze door in alle online en offline bedrijfsteksten. Dan sluit jouw taalgebruik straks perfect aan bij je merk en dat geeft klanten vertrouwen.
Een beetje hulp van buitenaf
Je wilt met de tone of voice aan de slag. Maar waar haal je de tijd vandaan en hoe kom je tot de perfecte vertaalslag die past bij jouw bedrijf? De oplossing is dichtbij. Je kunt mij inzetten om je op weg te helpen met de basis of het hele traject van A tot Z te regelen. Dit deed ik eerder meerdere keren voor DTG (nu Youvia).
Vertel wat je nodig hebt. Je bereikt mij het eenvoudigst via 06 519 627 94 of liesbeth@doorlies.nl. Ik help je graag en goed.
Groet en een fijne dag,
Liesbeth
PS De manier waarop je klanten aanspreekt, is een onderdeel van de tone of voice. Ontdek hoe je de juiste aanspreekvorm voor jouw bedrijf bepaalt.
Home | Over Lies | Schrijftips | Tekstcheck | Contact