Spreek jij klanten aan met u of jij?

Kies de juiste aanspreekvorm

Klanten met u of jij aanspreken?

Vroeger was het simpel: klanten sprak je aan met u. Hoe zit dat tegenwoordig? Is het beter om ‘u’ te zeggen of valt de keuze op ‘jij’. Veel bedrijven worstelen met het vraagstuk van vousvoyeren of tutoyeren. In dit artikel ontvang je handvatten om de juiste aanspreekvorm voor jouw  bedrijf te kiezen.


U versus jij

  • U is formeel en zakelijk. Jij is informeel en vlot.
  • U schept afstand. Jij voelt dichterbij.
  • U vertraagt de leesbaarheid van de tekst. Jij leest vlotter weg.

Kies de aanspreekvorm die past bij je bedrijfsidentiteit 


Ga uit van de bedrijfsidentiteit als je een keuze voor ‘u’ of jij’ maakt. Wees jezelf. Een traditioneel bedrijf met een formeel karakter, kan beter voor u kiezen. Jij is geschikter voor een dynamische onderneming die dichtbij klanten staat.

Tip: kies wat klopt bij jouw organisatie omdat dit werkt. Als je ‘echt’ bent, dan nemen klanten je serieus. Wijkt de manier van aanspreken af van je identiteit, dan val je door de mand en raken klanten in de war. Dat wil je absoluut voorkomen omdat dit je omzet kost.


Kijk naar je doelgroep


Klanten zijn mensen en mensen willen persoonlijk behandeld worden. Dit pleit voor jij. Houd wel rekening met de verwachtingen van de klanten dat je bedient. In sommige branches ligt het voor de hand om klanten met u aan te spreken omdat je afstand wilt bewaren of hiërarchie wilt aangeven. Overigens kunnen teksten in de u-vorm heel vriendelijk en toegankelijk zijn als je creatief schrijft en wolligheid vermijdt.

Stem de aanspreekvorm af op je doelgroep


Wees consistent: switch niet tussen u of jij


Online lees je weleens dat het oké is om klanten op de website en via social media aan te spreken met je of jij en bijvoorbeeld bij klachten of een aankoopbevestiging te switchen naar u. Ik vind dit onverstandig omdat het rommelig en wispelturig overkomt. Dus wat je ook kiest, voer de aanspreekvorm consequent door op alle kanalen en in alle geschreven en gesproken communicatie.


Overdaad schaadt


Soms lees je zinnen waarin de schrijver meerdere keren u of jij gebruikt. Ik zou hier alert op zijn omdat overdadig gebruik van u en jij irritant is. Het haalt de vaart uit je tekst, waardoor deze minder makkelijk wegleest.


Help, ik weet nog steeds niet welke aanspreekvorm bij mijn bedrijf past

Ga uit van wat je wilt uitstralen en van de verwachtingen van klanten. Kijk ook hoe je hen aanspreekt in face-to-face-gesprekken. Kom je er niet uit, vraag dan gewoon eens aan 20 trouwe fans wat zij het fijnst vinden.


Vragen = stellen

Hulp nodig bij het bepalen van de aanspreekvorm van jouw bedrijf? Laat van je horen. Je bereikt mij het eenvoudigst via 06 5196 2794 of liesbeth@doorlies.nl.

 

Groet en een fijne dag,
Lies

 

PS De aanspreekvorm is een onderdeel van je tone of voice.

 

Home | Over Lies | Schrijftips | Tekstcheck | Contact

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven