Terug naar home » Schrijftips » Wervende tekst schrijven

Wervende tekst schrijven

Vergroot je resultaat met een wervende tekst

Veel ondernemers vertellen moeiteloos over hun bedrijf. Hetzelfde verhaal verwoorden in een wervende tekst die omzet in het laatje brengt, is heel andere koek. Herken je dit? In dit artikel ontvang je 5 tips om wervend te schrijven. Daarmee typ je moeiteloos een converterende tekst voor je website, blogs, folders, nieuwsbrieven, uitnodigingen, DM-brieven en mails. Pas de tips toe en ervaart direct resultaat.

5 tips voor een wervende tekst 

  1. Schrijf behoeftegericht
  2. Overtuig klanten
  3. Denk aan de call-to-action
  4. Maak je tekst persoonlijk
  5. Formuleer positief

Voordat we de diepte induiken, lees je hieronder de definitie van een wervende tekst .

Wervende teksten schrijven


Betekenis wervende tekst

Wervende teksten zijn teksten waarin je klanten overhaalt om iets te doen.

Dit ‘iets’ kan van alles zijn. Bijvoorbeeld een artikel lezen, een product kopen, informatie aanvragen, een document downloaden, gegevens aanvullen, contact opnemen, een abonnement afsluiten, een bestelling plaatsen, feedback geven, aanmelden voor een webinar, een proefrit aanvragen, helpen als vrijwilliger, geld doneren en inschrijven voor een nieuwsbrief.

Een wervende tekst zet de lezer aan om actie te ondernemen


Tip 1: schrijf behoeftegericht

Welk probleem los je op voor jouw klanten? Als je wilt dat klanten kopen, bellen, informatie aanvragen of inschrijven voor je webinar, dan moet je ze raken. Dit doe je door behoeftegericht te schrijven. Achterhaal wat je klant wil bereiken en koppel deze behoefte aan jouw product of dienst.

Een praktijkvoorbeeld
Stel, je hebt een kapsalon. Komen klanten bij jou omdat ze naar de kapper willen of omdat ze een verzorgd uiterlijk belangrijk vinden?

 

Voorbeelden van producten en diensten Vertaling naar klantbehoefte
Schrijftips Moeiteloos betere teksten schrijven
Webinar Kennis vergroten over X
Fotografie Herinneringen vastleggen
Kantoorinrichting Een plek waar je lekker werkt en productief bent
Kleding Outfit voor een feest
Facebookbedrijfspagina Zichtbaarheid voor je bedrijf
Adverteren Groeien in klanten en omzet
Onderhoud auto Veilig van A naar B komen
24 uursservice Direct een oplossing voor X

 


Tip 2: overtuig klanten

Je overtuigt klanten door voordelen te benoemen. Anders gezegd: je geeft antwoord op de vraag ‘wat heb ik daaraan’. Het werkt absoluut. Het bewijs: je bent nu al halverwege dit artikel. Kennelijk spraken de genoemde voordelen in de intro je aan 😉.

 


Tip 3: denk aan de call-to-action

De call-to-action zorgt dat klanten de laatste stap nemen en doen wat jij wilt. Naar je event komen, van je aanbieding profiteren, een afspraak inplannen, advies vragen, een proefrit maken et cetera.

Tip: gebruik een werkwoord dat aanzet tot actie en formuleer kort en bondig.
Bijvoorbeeld ‘Bestel direct’, ‘Reserveer vandaag’ en ‘Stel je vraag’.

 


Tip 4: maak je tekst persoonlijk

‘Men vindt het prettig dat wij…’. Het woord ‘men’ voelt onpersoonlijk en creëert afstand. Hoe voorkom je dit? Betrek klanten bij je verhaal; stel eens een vraag. Spreek klanten daarnaast aan met ‘je’ of ‘u’ in plaats van ‘men’. Tot slot doe je er goed aan om je ideale klant in gedachten te houden; schrijf voor hem of haar.

Advies: buig zinnen die beginnen met ‘wij’ of ‘ik’ om naar ‘u’ of ‘jij’.

  • Ik stuur je de offerte vandaag Je ontvangt de offerte vandaag.
  • Wij nodigen je van harte uit Je bent van harte welkom.
  • Wij zijn open van … tot … Je bereikt ons vanaf … tot …
  • Wij garanderen kwaliteit Je ervaart de kwaliteit.

 


Tip 5: formuleer positief

Je kunt een negatieve boodschap bijna altijd positief formuleren. Daarmee voorkom je dat klanten in de weerstand schieten. Zorg wel dat de betekenis (niet verandert) gelijk blijft en wees concreet. Hieronder zie je 3 voorbeelden om je op weg te helpen.

Wat voelt beter, A of B?

A) Als je de input te laat aanlevert, dan wordt je tekst later opgeleverd.
B) Je ontvangt de tekst op tijd als ik de input voor <datum> ontvang.

A) Als je niet op tijd betaalt, dan brengen wij rente en kosten bij je in rekening.
B) Betaal voor <datum> en voorkom extra kosten.

A) De korting vervalt als je de opdracht na 22 maart plaatst.
B) Geef je akkoord voor 22 maart en ontvang 5% korting.

 

Door positief te formuleren, voorkom je dat een klant in de weerstand schiet.

 


Bonustip: denk aan de opmaak

Omdat het oog ook wat wil, vind je hieronder een 6-tal suggesties voor de opmaak van wervende teksten.

  • Schrijf een kop die de aandacht trekt.
  • Deel je tekst in alinea’s in. Plaats de belangrijkste informatie bovenaan.
  • Creëer rust tussen de alinea’s door witruimte.
  • Geef iedere alinea een kopje.
  • Gebruik bulletpoints voor opsommingen.
  • Versterk je tekst met relevante foto’s of illustraties.

 


Aan de slag 

Hoe vaker je schrijft een wervende tekst schrijft, hoe makkelijker dit gaat. Met de genoemde 5 tips boek je zeker succes. Pas ze toe en ontdek hoe fijn het is als je webteksten, artikelen, blogs, mailings en folders  ‘voor je bedrijf werken’.

 


Advies voor een wervende tekst

Weet je, ook ik overleg af en toe met collega-copywriters en communicatiespecialisten. Je hoeft het niet alleen te doen. Vind je het fijn om jouw wervende teksten samen onder de loep nemen. Stel je vraag en ontvang advies binnen 1 werkdag. Ik help je graag en goed.

Ja, dat wil ik
30+ ondernemers gingen je voor

 

Groet en een fijne werkdag,

 

Liesbeth

Anderen lazen ook: ‘4 tips voor een ijzersterke flyertekst‘ en ‘Schrijven is schrappen‘.