5 schrijftips voor teksten waarmee je meer verkoopt
Veel ondernemers vertellen moeiteloos over hun bedrijf. Hetzelfde verhaal verwoorden in wervende teksten die omzet opleveren, is heel andere koek. Herken je dit? In dit artikel ontvang je 5 tips om wervend te schrijven. Daarmee typ je moeiteloos een converterende tekst. Bijvoorbeeld voor je website, blogs, folders, nieuwsbrieven, uitnodigingen en mails. Pas de tips toe en ervaart direct resultaat. Om je op weg te helpen, heb ik iedere tip verduidelijkt met een concreet voorbeeld.
Wervende teksten schrijven doe je zo
- Schrijf behoeftegericht
- Overtuig klanten
- Denk aan de call-to-action
- Maak je tekst persoonlijk
- Formuleer positief
Voordat we de diepte induiken, lees je hieronder de definitie van een wervende tekst .
Betekenis wervende tekst
Wervende teksten zijn teksten waarmee je klanten overhaalt om iets te doen.
Dit ‘iets’ kan van alles zijn. Bijvoorbeeld een artikel lezen, een product kopen, informatie aanvragen, een whitepaper downloaden, gegevens aanvullen, contact opnemen, een abonnement afsluiten, een bestelling plaatsen, feedback geven, aanmelden voor een webinar, een proefrit aanvragen, helpen als vrijwilliger, geld doneren en inschrijven voor een nieuwsbrief.
Tip 1: schrijf behoeftegericht
Welk probleem los je op voor jouw klanten? Als je wilt dat klanten kopen, bellen, informatie aanvragen of inschrijven voor je webinar, dan moet je ze raken. Dit doe je door behoeftegericht te schrijven. Achterhaal wat je klant wil bereiken. En koppel deze behoefte aan jouw product of dienst.
Een praktijkvoorbeeld
Stel, je hebt een kapsalon. Komen klanten bij jou omdat ze naar de kapper willen of omdat ze er graag verzorgd uitzien?
Voorbeelden van producten en diensten | Vertaling naar klantbehoefte |
Schrijftips | Betere teksten schrijven |
Webinar | Kennis vergroten over X |
Fotografie | Herinneringen vastleggen |
Kantoorinrichting | Een plek waar je lekker werkt en productief bent |
Kleding | Outfit voor een feest |
Facebookbedrijfspagina | Zichtbaarheid voor je bedrijf |
Adverteren | Klanten werven |
Onderhoud auto | Veilig van A naar B komen |
24 uursservice | Direct een oplossing voor X |
Tip 2: overtuig je klanten
Je overtuigt klanten door voordelen te benoemen. Anders gezegd: je geeft antwoord op de vraag ‘wat heb ik daaraan’. Zo geef je jouw doelgroep een reden om voor jou te kiezen. Dat werkt. Het bewijs: je bent nu al halverwege dit artikel. Kennelijk spreken de genoemde voordelen je aan.
Tip 3: verzilver je kansen met een sterke call-to-action
De call-to-action zorgt dat je klanten de laatste stap nemen en doen wat jij wilt.
Tip: gebruik een werkwoord dat aanzet tot actie en formuleer kort en bondig.
Bijvoorbeeld ‘Bestel direct’, ‘Reserveer vandaag’ en ‘Stel je vraag’.
Tip 4: maak je tekst persoonlijk
‘Men vindt het prettig dat wij…’. Het woord ‘men’ voelt onpersoonlijk en creëert afstand. Hoe voorkom je dit? Betrek klanten bij je verhaal; stel eens een vraag. Spreek klanten daarnaast aan met ‘je’ of ‘u’ in plaats van ‘men’. Tot slot doe je er goed aan om je ideale klant in gedachten te houden; schrijf voor hem of haar.
Advies: buig zinnen die beginnen met ‘wij’ of ‘ik’ om naar ‘u’ of ‘jij’. Hieronder zie je een paar voorbeelden.
- Ik stuur je de offerte vandaag –> Je ontvangt de offerte vandaag.
- Wij nodigen je van harte uit –> Je bent van harte welkom.
- Wij zijn open van … tot … –> Je bent welkom vanaf … tot …
- Wij garanderen kwaliteit –> Je ervaart de kwaliteit.
Tip 5: formuleer positief
Je kunt een negatieve boodschap bijna altijd positief formuleren. Daarmee voorkom je dat klanten in de weerstand schieten. Zorg wel dat de betekenis (niet verandert) gelijk blijft en wees concreet. Hieronder zie je 3 voorbeelden om je op weg te helpen.
Wat voelt beter, A of B?
A) Als je de input te laat aanlevert, dan wordt je tekst later opgeleverd.
B) Je ontvangt de tekst op tijd als ik de input voor <datum> ontvang.
A) Als je niet op tijd betaalt, dan brengen wij rente en kosten bij je in rekening.
B) Betaal voor <datum> en voorkom extra kosten.
A) De korting vervalt als je de opdracht na 22 maart plaatst.
B) Geef je akkoord voor 22 maart en ontvang 5% korting.
Bonustip voor extra succes
Omdat het oog ook wat wil, vind je hieronder een 6-tal suggesties voor de opmaak van je wervende tekst.
- Schrijf een kop die de aandacht trekt.
- Deel je tekst in alinea’s in. Plaats de belangrijkste informatie bovenaan.
- Creëer rust tussen de alinea’s door witruimte.
- Geef iedere alinea een kopje.
- Gebruik bulletpoints voor opsommingen.
- Versterk je tekst met relevante foto’s of illustraties.
Aan de slag
Hoe vaker je wervende teksten schrijft, hoe makkelijker dit gaat. Met bovenstaande 5 tips boek je zeker succes. Pas ze toe en ontdek hoe fijn het is als je webteksten, artikelen, blogs, mailings en folders ‘voor je bedrijf werken’.
Advies voor een onweerstaanbare tekst nodig?
Weet je, ook ik overleg af en toe met collega-copywriters en communicatiespecialisten. Je hoeft het niet alleen te doen. Vind je het fijn om jouw teksten samen onder de loep nemen. Stel je vraag en ontvang advies binnen 1 werkdag.
Je wervende teksten liever laten schrijven
Vind je het verstandig om jouw tekst te laten schrijven door een specialist? Ik vind de juiste woorden voor bijvoorbeeld je website, nieuwsbrief, advertenties, folders en socials. Daar kun je van op aan. Ontdek mijn diensten. Of Neem direct contact op voor meer informatie.
Ja, dat wil ikGratis kennismaken
Wellicht vind je deze artikelen ook interessant
Over Lies
Schrijvende communicatieadviseur gespecialiseerd in wervende teksten. Werkt als freelance tekstschrijver / copywriter voor bedrijven groot en klein. Helpt ondernemers vooruit. Gelooft in soepel samenwerken en staat voor resultaat. Brengt 15 jaar ervaring in salesorganisaties mee en dat merk je. Meer weten? Bekijk mijn profiel op LinkedIn.