Home » Webteksten schrijven die werken

Webteksten schrijven die werken

5 valkuilen bij het schrijven van webteksten. Herken jij ze?

 

Schrijftip 8 van 10

Houd jij bezoekers op je site of schrikken je webteksten hen af? Gisteren was ik op een netwerkborrel. Een Amsterdamse ondernemer sprak mij aan. In no time ging ons gesprek over copy voor websites. Dat inspireerde mij om dit artikel te delen. Het onderwerp: veelvoorkomende valkuilen bij het schrijven van webteksten. Benieuwd hoe je deze omzeilt? Lees verder en voorkom dat je kansen mist.

 

Waarom zijn goede webteksten belangrijk?

Goed geschreven teksten:

  • zetten bezoekers eerder om in klanten;
  • zorgen voor een betere positie in de Google zoekresultaten.

 

5 valkuilen bij het schrijven van webteksten

 

Valkuil 1: ik, ik, ik en je bezoeker is foetsie

Stel, je maakt kennis met iemand en deze persoon praat uitsluitend over zichzelf. Wat doet dit met jou? De meeste mensen haken af en zoeken een nieuwe gesprekspartner. Op je site geldt hetzelfde. Je jaagt bezoekers weg als het vooral over jou gaat. Wil je dit afknapmoment voorkomen? Verdiep je in je doelgroep en zet je potentiële klanten centraal.

 

Valkuil 2: je tekst volproppen met zoekwoorden

Een bezoeker blijft langer op je site als je tekst makkelijk weg leest. Webteksten die volgestopt zijn met dezelfde trefwoorden zijn onaantrekkelijk om te lezen. Het gevolg: je bezoekers raken geïrriteerd en haken af. Geef daarom prioriteit aan de leesbaarheid van de tekst. Tip: gebruik synoniemen (ander woord voor). Voorbeelden:

  • snel, rap, vlug en vlot;
  • bezorgen, brengen, leveren, geven;
  • starten, beginnen en aan de slag gaan.

 

Valkuil 3: je brochuretekst 1-op-1 overnemen

Lezen vanaf een beeldscherm werkt anders dan vanaf papier. Sitebezoekers scannen je site. Hun ogen vliegen over het scherm op zoek naar aanknopingspunten. Is de eerste indruk de moeite waard, dan lezen ze verder.

Do’s:

  • Boei je lezers in de eerste zin.
  • Plaats de belangrijkste informatie bovenaan de pagina.
  • Gebruik koppen die duidelijk aangeven waar de tekst over gaat.
  • Schrijf korte alinea’s en zinnen.
  • Pas bullets toe voor opsommingen.
  • Schrap overbodige informatie.

 

Valkuil 4: informatie overload

Als je langdradig bent of in details verzandt, dan verliest de bezoeker zijn aandacht. Bepaal daarom wat het doel van iedere pagina is. Focus je volledig op dat doel.

 

Je bezoekers gaan weg van je website als je te veel details vertelt of te langdradig bent.

 

Valkuil 5: inconsistent zijn

Je wilt dat bezoekers een goede indruk van je krijgen en je vertrouwen. Daarom is het van belang je schrijfstijl overal tot in de puntjes door te voeren. Dit geldt ook voor de aanspreekvorm: kies voor ‘u’ of voor ‘jij’. Maak er geen mix van omdat je daardoor grillig overkomt.

Meer weten over aanspreekvormen? Lees verder.

 

Tot slot

Veel succes! Heb je vragen of opmerkingen? Laat van je horen.

 

Groet en een fijne werkdag,

Liesbeth

 

PS Heb je de smaak te pakken? Anderen lazen ook 5 tips voor wervende teksten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.