Home » Daarom een contentkalender

Daarom een contentkalender

Werk jij al met een contentkalender?

Schrijftip 9 van 10

Vanaf morgen mag ik een paar dagen genieten in Barcelona. De regelneef in mij wil alles goed achterlaten. Net toen ik dacht mijn werk onder controle te hebben, realiseerde ik mij dat ik nog een artikel moet schrijven. Oeps….. Tijd voor een contentkalender.

Met een contentkalender voorkom je lastminute stress en houd je grip op je contentplanning

Wat levert een contentkalender je op?

Een contentkalender is een document waarin je de contentactiviteiten van jouw bedrijf inzichtelijk maakt. Je kunt het vergelijken met een agenda. Door te plannen zie je wanneer je over welk onderwerp communiceert en welk kanaal je inzet. Dit geeft overzicht en rust. Je vermijdt dat het schrijven van een artikel of socialmediapost van je to-do-lijst kukelt. Zo voorkom je  lastminute stress.

Tips voor het maken van een contentkalender lees je hieronder.

 

Gebruik een vast format

Typ in Google ‘Format contentkalender’ en je vindt in no time gratis sjablonen. Je kunt er ook voor kiezen om zelf een kalender te maken. Persoonlijk vind ik dit beter omdat het om jouw bedrijf gaat: het document moet praktisch zijn voor jou. Ga je zelf aan de slag, gebruik dan een spreadsheetprogramma, bijvoorbeeld Excel.

 

Zo bouw je de contentkalender op

De basis bestaat uit de volgende onderwerpen:

  • de datum (kan ook weeknummer zijn);
  • het thema/de categorie afgeleid van de doelstellingen die je wilt bereiken;
  • het onderwerp;
  • het type content (bijvoorbeeld: artikel, video, blog, poll, handleiding);
  • de benodigde tijd (hoeveel tijd heb je nodig om de content te (laten) maken);
  • distributiekanaal (bijvoorbeeld website, nieuwsbrief, Facebook, YouTube, LinkedIn).
Voorbeeld van een eenvoudig template voor een contentkalender opgebouwd in Excel. Het template bevat de volgende kolommen: distributiekanaal, thema, onderwerp, type content, productietijd en de publicatiedatum.
Een voorbeeld

Optioneel:

  • Schakel je collega’s of externe specialisten in om content te produceren, voeg dan een kolom ‘Verantwoordelijke’ toe.
  • Voeg een kolom ‘Doelgroep’ toe als je bedrijf meerdere doelgroepen heeft.

 

Begin klein

Begin liever met een eenvoudige kalender omdat je het zo behapbaar houdt. Ben je lekker onderweg, breid het document dan uit. Bijvoorbeeld door kolommen voor budget, doelstelling en resultaat toe te voegen.

 

Gebruik inhaakmomenten

Benut jij de kansen die inhaakmomenten bieden? Denk aan Koningsdag, grote (sport)evenementen, Moederdag et cetera. Bedenk welke momenten passen bij jouw bedrijf en neem deze op in je contentkalender. Snel een overzicht van inhaakmomenten zien? Bekijk deze handige inhaakkalender.

Een afbeelding van een oranje tompouce als voorbeeld van een inhaakmoment voor je contentplanning.
Welke inhaakmomenten gebruiken?

Binnenkort meer over de voordelen van een contentkalender. Heb je vragen? Stel ze gerust.

 

Groet en een fijne dag,

Liesbeth

 

PS Anderen lazen ook ‘Meer resultaat door structuur en focus

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.