Home » Welke aanspreekvorm kies jij?

Welke aanspreekvorm kies jij?

Klanten aanspreken met u of jij?
Vroeger was het simpel: klanten sprak je aan met u. Hoe zit dat tegenwoordig? Is het beter om ‘u’ te zeggen of valt de keuze op ‘jij’. Veel bedrijven worstelen met deze vraag. Dit artikel helpt je op weg om een keuze te maken voor jouw bedrijf.

U versus jij
U is formeel en zakelijk. Jij is informeel en vlot.
U schept afstand. Jij voelt dichterbij.
U vertraagt de leesbaarheid van de tekst. Jij leest makkelijker.

Wees jezelf
Ga uit van de identiteit van jouw bedrijf. Een traditioneel bedrijf met een formeel karakter, kan beter voor u kiezen. Jij past beter bij een dynamische onderneming die dichtbij haar klanten staat. Tip: kies wat klopt bij jouw organisatie omdat dit werkt. Als je ‘echt’ bent, dan nemen klanten je serieus. Wijkt de manier van aanspreken af van je identiteit, dan raken klanten in verwarring.

Kijk naar je doelgroep
Klanten zijn mensen en mensen willen in hun aard graag persoonlijk behandeld worden. Dat pleit voor jij. Houd wel rekening met de verwachtingen van het type klanten dat je bedient. In sommige branches ligt voor de hand om klanten met u aan te spreken omdat je afstand wilt bewaren of hiërarchie wilt aangeven. Overigens kunnen teksten in de u-vorm heel vriendelijk en toegankelijk zijn als je creatief schrijft en wolligheid vermijdt.

Stem de aanspreekvorm af op je doelgroep
Hoe wil de klant gesproken worden?

Wees consistent
Online lees je weleens dat het oké is om klanten op de website en via social aan te spreken met jij en bijvoorbeeld bij klachtafhandeling te switchen naar u. Naar mijn mening is dit onverstandig omdat het rommelig en onprofessioneel overkomt. Mijn tip: wat je ook kiest, voer het gebruik van u of jij altijd consistent door in al je uitingen omdat het betrouwbaarder overkomt.

Voorkom overkill
Af en toe kom ik zinnen tegen waarin de schrijver meerdere keren u of jij gebruikt. Wees hier alert op omdat overdadig gebruik van u en jij irritant kan zijn.

Wat doen bij twijfel
Ga uit van je identiteit en de verwachtingen van klanten. Kijk ook hoe je klanten in mondelinge communicatie aanspreekt. Het is wenselijk dat mondelinge en schriftelijke communicatie overeenkomen. Kom je er niet uit, dan is het wellicht slim om een aantal klanten naar hun voorkeur te vragen.

Contact bij vragen
Hulp nodig bij het bepalen van de aanspreekvorm van jouw bedrijf? Laat van je horen. Je bereikt mij het eenvoudigst via 06 5196 2794 of liesbeth@doorlies.nl.

Groet en een fijne dag,
Liesbeth

 

PS De aanspreekvorm is een onderdeel van je tone of voice (schrijfstijl). Lees door als je wilt weten waarom het belangrijk is dat je bedrijf een eigen tone of voice heeft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.