Home » Tone of voice

Tone of voice

Het belang van de tone of voice

tone of voice
Wat is de tone of voice van jouw bedrijf?

Iedere stem is uniek. Ook die van jouw bedrijf. De stem van jouw bedrijf maakt je onderneming herkenbaar. Het geeft klanten en andere doelgroepen vertrouwen als je altijd met dezelfde stem spreekt. Daarnaast onderscheidt jouw bedrijf zich met haar tone of voice van concurrenten.

 

Tone of voice in het kort

De tone of voice bestaat uit 2 componenten: de stem en de toon.

De stem van je bedrijf is uniek. Deze is gebaseerd op je identiteit en is altijd hetzelfde. De toon varieert. De toon is afhankelijk van:

  • de doelstelling die je wilt bereiken;
  • het communicatiekanaal dat je gebruikt;
  • de doelgroep die je benadert.

Voorbeeld

Als je wilt dat klanten deelnemen aan een event, dan gebruik je een andere toon dan in een begeleidende mail bij een factuur. Maar blijf altijd binnen de kaders van je identiteit voor de herkenbaarheid.

 

6 praktische tips

  • Blijf bij jezelf. Neem de identiteit en merkwaarden als uitgangspunt om te bepalen wat je tone of voice is.
  • Pas de toon aan per situatie.
  • Pas de tone of voice van je bedrijf toe in alle on- en offline communicatie-uitingen.
  • Wees consequent.
  • Leg de tone of voice vast in een schrijfwijzer en deel dit document met medewerkers en tekstschrijvers.
  • Check regelmatig of de stijl overal consistent is doorgevoerd.

 

Aan de slag

Wil je herkenbaar zijn voor klanten en je onderscheiden van concurrenten? Ga aan de slag met de tone of voice van je bedrijf.

 

Contact bij vragen

Heb je weinig tijd of wil je assistentie? Je bereikt mij het eenvoudigst via 06 519 627 94 of liesbeth@doorlies.nl.

 

Groet en een fijne dag,
Liesbeth

 

PS Hoe spreek jij klanten aan: met ‘je’ of met ‘u’? De aanspreekvorm is een onderdeel van de tone of voice. Lees dit artikel om de juist aanspreekvorm voor je bedrijf te bepalen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.