Home » 4 schrijftips voor een succesvolle flyer

4 schrijftips voor een succesvolle flyer

Zet je weleens flyers in? Je haalt meer rendement uit flyers met deze 4 schrijftips.

4 schrijftips om je flyerteksten te verbeteren

Maar liefst 4 flyers ontving ik vorige week. Flyers van ondernemers uit de zakelijke dienstverlening, detailhandel, persoonlijke verzorging en horeca. Dit inspireerde mij om een aantal schrijftips te delen. Wil je zeker weten dat jouw flyers renderen, dan is dit artikel perfect voor jou. Je leest het in 5 minuten. Daarna kan je een flyertekst opstellen die klanten laat doen wat jij wilt.

 

Het draait om de eerste seconden

Een flyer is een vluchtig medium. Als je klant de flyer ziet, dan bepaalt hij of zij in een paar seconden of jouw boodschap interessant is of meteen in de papierbak verdwijnt. Dat laatste willen we natuurlijk voorkomen. Lees verder als je wilt weten hoe.

 

Tip 1: krijg de aandacht met een pakkende kop

Het begint met een goede kop die opvalt. De kopregel moet je klanten nieuwsgierig maken, want dan lezen ze door omdat ze meer willen weten. Schrijf altijd vanuit het perspectief van je klant.

 Zo niet:
De voorjaarscollectie komt eraan.

Zo wel:
Wil je weten wat de ‘must haves’ voor de lente zijn?

 

Tip 2: wakker de interesse aan

Je hebt de klant getriggerd en hij leest door. Yes! Nu pak je door. Houd het kort en bondig. En bedenk waar de klant gevoelig voor is. Vertel net genoeg. Vanzelfsprekend zet je de klant opnieuw centraal.

Zo niet:
Wij nodigen je van harte uit op 3 februari om de nieuwe collectie te komen bekijken in onze winkel. Wij starten om 15.00 uur. Voor de hapjes en drankjes wordt gezorgd.  

Zo wel:
Je beleeft de trends van het voorjaar bij de fashionshow op 3 februari in onze winkel. De show start om 15.00 uur. Na afloop snuffel je lekker rond en geniet van trendy hapjes en drankjes. 

 

Tip 3: overtuig en voeg waarde toe

Je bent goed op weg: de klant is geïnteresseerd. Nu moet je hem over de streep trekken. Dit doe je door extra voordelen te noemen. Je geeft antwoord op de vraag: waarom zou ik dit doen/wat levert het mij op. Formuleer kort en bondig. Vermijd wij en ik en gebruik jij en u.

 Zo niet:
Natuurlijk regelen wij een leuk cadeautje in de vorm van een goodiebag. Daarnaast geven wij 20% korting op aankopen. Dit aanbod is alleen geldig voor vaste klanten.

 Zo wel:
Alleen vaste klanten zoals jij ontvangen maar liefst 20% korting op aankopen. Ook staat er een rijkgevulde goodiebag voor je klaar.

    

Tip 4: laat de klant doen wat jij voor ogen hebt

Maakt de klant gebruik van je actie, uitnodiging of aanbod? Wat je nodig hebt, is een call-to-action: een korte tekst waardoor je klanten laat doen wat jij voor ogen hebt. Gebruik een werkwoord dat een handeling uitdrukt. Voorbeelden: boek nu, eenvoudig bestellen, koop nu,  gegevens doorgeven, voorkeur aangeven, informatie aanvragen en profiteer nu. Voeg als het kan urgentie toe (dit item is waarschijnlijk binnen 1 dag uitverkocht) of creëer schaarste (nog 10 tafels beschikbaar) .

 Zo niet:
Het zou leuk zijn als je erbij kan zijn. Hopelijk tot ziens!

 Zo wel:
Meld je nu aan (wij kunnen 50 klanten ontvangen).

 

Extra tip: gebruik deze handige checklist

Je bent tevreden over de tekst. Het design heb je ondertussen ook af. Kortom, je bent klaar om jouw flyer te drukken en verspreiden. Of…? Het is altijd verstandig om een laatste check te doen. Gebruik hiervoor onderstaand lijstje.

  • Staat je logo op de flyer
  • Staan je contactgegevens op de flyer en kloppen deze
  • Weet je zeker dat je geen foutjes hebt gemaakt
  • Is je huisstijl goed toegepast (foto’s, illustraties, lettertypes en kleurgebruik)
  • Versterkt het beeldmateriaal (foto, illustratie, iconen) de tekst
  • Is het beeldmateriaal rechtenvrij
  • Is het beeldmateriaal scherp
  • Feedback is een cadeautje. Vraag iemand anders mee te kijken

 

Je weet nu wat je met tekst kan doen om invloed te hebben op het succes van jouw flyers. Zet hem op! Support nodig? Stel je vraag direct.

 

Groet en een fijne werkdag,

Liesbeth

PS Feedback is altijd welkom!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.