Stappenplan om je bedrijfsteksten te optimaliseren
De lente is het seizoen om je tuin of balkon aan te pakken. Je moet even aan de bak en hebt daarna maandenlang plezier van je inspanningen. Dit gaat ook op voor je teksten. Neem ze nu onder de loep en pluk daar de komende seizoenen de vruchten van. Nieuwsgierig hoe je het opfrissen van je teksten aanpakt? Ik help je op weg in 5 processtappen.
Stap 1: inventariseer en analyseer
- Welke teksten heb je? Maak een overzicht van je webpagina’s, folders, mailings, bedrijfsprofielen, standaard e-mails en brieven.
- Geef in het overzicht aan welke items je behoudt en welke je verwijdert.
- Controleer of de inhoud van uitingen die je behoudt. Geef in het overzicht voor ieder item aan of de inhoud klopt of aangepast moet worden.
- Kloppen alle feiten en cijfers nog?
- Heb je een product of dienst uitgebreid?
- Ben je lid geworden van een branchevereniging of keurmerk?
- Zijn je tarieven gewijzigd?
- Voeg ontbrekende teksten aan je overzicht toe. Denk aan:
- webpagina’s en folders voor nieuwe diensten en services
- bedrijfsprofielteksten op nieuwe platformen
- klantcases en testimonials
- nieuwe handleidingen of how to’s
Resultaat
Het kost wat moeite, maar dan heb je ook wat. Als je klaar bent met deze stap, dan heb je inzicht en overzicht.
Stap 2: check of je tone of voice bij je bedrijfsidentiteit past
Laat je tone of voice zien wie je bent als bedrijf?
Zie je de tone of voice terug in je schrijfstijl?
Is de schrijfstijl overal doorgevoerd?
Tip!
Bepaal wat je tone of voice is, vertaal dit unieke stemgeluid door naar passende schrijfstijl en leg deze vast in een schrijfwijzer.
Stap 3: ken je doelgroep
Hoe beter je jouw klanten kent, hoe meer je voor hen kunt betekenen. Achterhaal daarom voor wie je schrijft, wat je doelgroep kenmerkt en wat hun wensen en behoeften zijn. Schrijf klant- en behoeftegericht en laat zien dat je begrijpt wat zij nodig hebben. Meer weten? Lees ‘5 tips voor wervende teksten’.
Stap 3: bepaal het doel van iedere tekst
Wil je informeren, inspireren, overtuigen of aanzetten tot actie? Als je weet wat je wilt bereiken, dan kun je richting geven aan je teksten. Overlaad je klanten met informatie en is het onduidelijk wat je wilt, dan haken lezers af omdat zij keuzestress krijgen. Kies daarom 1 doel per webpagina, artikel, mail, advertentie of campagne en focus je daarop.
Stap 4: maak een planning
Welke tekst pas je wanneer aan? Als je alles ineens wilt doen, dan bestaat de kans dat je door de bomen het bos niet meer niet. Breng daarom een logische volgorde aan. Je kunt bijvoorbeeld prioriteren op belangrijkheid . Wat je ook doet, werk in behapbare stappen naar je einddoel. Net als een topsporter. Een planning zorgt dat je zicht houdt op de voortgang. Valt iets mee of tegen? Jij weet het meteen en kunt op tijd bijsturen. Zo houd je grip.
Stap 5: bepaal wat je nodig hebt
Welke kennis en kunde heb je nodig om je ambities te realiseren. En hoeveel tijd en capaciteit kost dat? Schrijf je zelf of schakel je de kennis en kunde van een freelance copywriter in zodat jij kunt focussen op activiteiten die jou goed liggen.
Je teksten opfrissen: breng het stappenplan in de praktijk
Laat je teksten voor je bedrijf werken. Doorloop deze 5 stappen als je voor resultaat gaat. Start nu, dan profiteer jij binnenkort van je opgefriste teksten.
Heb je tijdelijk behoefte aan assistentie van buitenaf, samen zijn we een goed team. Bel of mail en ontvang vrijblijvend advies. Al 30 ondernemers gingen je voor.
Groet en een fijne werkdag,
Lies